Friday, July 10, 2009

يوم الجمعه بدأ اعادة الحسابات

السلام عليكم ورحمة الله
***************
معلش البوست ده طويل شوية
اولا: الرد على التعليقات
انا ودماغى * اشكرك ياقمر على ردك وتعليقك بمدونتى ...نورتينى
بالنسبة للفرق بين نادى اكتوبر ونادى المهندسين
انا مش دخلت نادى اكتوبر خالص لكن اتعرفت على شخصية جميلة جدا فى نادى المهندسين
مشتركة باكتوبر والمهندسين والصيد
المهم بسألها الفرق قالتلى ان التراك بنادى اكتوبر حوالى 400متر وعلى شكل مربع او مستطيل
اما بنادى المهندسين 650متر وبيلف حوالين النادى من جوه فبتبقى شايفة الناس واللى على حمام السباحة
واللى بيلعبوا تنس وخماسية...الخ
الحاجة بقى اللى شوفتها من وجهة نظرى حلوة وبتميز نادى المهندسين عن اكتوبر
ان المهندسين للمهندسين بس
عائلات عائلات
اما نادى اكتوبر فمن بدأ انشاءه وهو كان بيوزع استمارات على كل الاحياء
وكل الافراد من بداية 100ج حتى وصوله الان الى حوالى 45000ج للمصريين
و60000ج لغير المصريين او 900 ج اشتراك سنوى مؤقت
انا عايش ولكن* الله يكرمك يافندم نورتنى
هو البنت والولد وكل اللى بشوفه وبسمعه يعقد اصلا
تقول لشخص غض البصر يقولك لا اصل انا شاب ..طيب افرض ياعم الشاب ربنا اختارك وبيحاسبك عن اعمالك هتقوله اصل
انا كنت شاب!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ربنا يهدى الجميع
محاسن صابر* اشكرك يا بنتى على شعورك النبيل وسؤالك عنى وبتكبرى نفسك ليه اختك الصغيرة قال
:D
الله يكرمك على كلامك ياعسل
موناليزا * نورتينى ياعسل ...بالنسبة للتيست فمش هقدر اقوله لسبب ولنفرض جيه شخص يعرفنى على الحقيقة
وبيتابع المدونة وشاف كل التيست وفهم الليلة هياخد احتياطه
واللى هحب اكشفه فيه سواء فى اخلاقه ودينه واهله وكل ده مش هيبان الا بقى لو مواقف اثناء الخطوبة
واضطر انى افركش وتتحسب عليا خطوبة
بس اوعدك لما فعلا الاقى حد يستاهل ونجح ان شاء الله هكتب التيست :D
سقراط* هههههههههههههههههه
جيش الله يكون فى عونك ...لا مش تستغرب دى مجرد حاجات كده متاخدش فى بالك
بكرة تشوف وتسمع وتصدق
:D
ثانيا بوست النهاردة بقى غريب شوية
اامبارح الجمعه يعنى صليت الفجر وجيت انام نسيت اقرا الكرسى والايات ولا ايه معرفش
المهم النهار شقشق وعينى غفلت ونمت
المهم شوفت حاجة غريبة بدعى بحاجات كده وبعدين شوفت سحب كتير بوضوح
وفيها علامات مش فهمتها واول ما جيت اقول يارب لاقيت انا بجسمى بروحى بتسحب من البلكونة لجوه الشقة
فبدأت افتح عينى فى الحقيقة لكن مش عارفة افوق وفتحت وصحيت نفسى باعجوبة فشوفت زى عين بنى ادم بصة لى بفتح جامد مش لاقيت حاجة
نفضت وقرات قران ونمت وشغالة كوابيس بقى
المهم صحيت كان عندى فرح زميلى وزميلتى بالدفعة جهزت الفستان السوارية والشوز وكله.. عايزة اروح اوجب ولو ربع
ساعة وامشى بس المشكلة قلبى مش مرتاح للخروج فى اليوم ده !!!
و لاغيت مواعيدى كلها الجيم والكورس ...طب وبعدين انزل ولا لا
المهم جهزت نفسى 6.30 كنت فى الشارع لبست الفستان وفوقه العباية السوداوالنظارة الشمس
ركبت الجيزة برضو مش مرتاحة ...فاتصلت بشيماء الجارحى انا جيت العريش اجيلك لان انتى مش جهزتى
لان وقوفى بالشارع صراحة بهدلة للى زى حالاتى
طلعت شقتها فماماتها استغربت انى مش اتخطبت فبتقولى انتى ماشاء الله كويسة ايه سبب وقوفك فى الموضوع ده
لما حكيت تفاصيل كتير قالتلى بالمنظر ده مش هتجوز هههههههههه
المهم نزلت من هناك عمالة افكر طيب هو انا غلطانة انى مش تمسكت بفلان زى ما تمسك بيا
طيب هو انا غلطانة فى تقديرى
طيب هو انا كنت بنظر للرجال على انهم اشياء غريبة عايشة بس للافتراء على النساء
فضلت بصراحة مش تفكير بس لكن تأنيب ضمير ..خوف انى اكون افتريت على اشخاص فعلا يستحقوا التقدير
المهم
استنينا بالشارع اتارى صاحبة شوشو معاها العنوان بتاع الفرح
فضلنا ساعة فقولت مبدهاش بقى اتصلت بزميلى قولتله تعرف العنوان قالى تقريبا فى الشارع كذا عند كذا
طبعا انا رغم كل ده واكتئابى الشديد الا انى لازم ابقى بشوشة و بضحك فى وجوه الناس
صاحبة شوشو جت
ولسه بندخل الشارع طبعا انا لابسة عباية سودا فكانت لازم تتخلع
هى كانت بكابسين وانا بفتحها شيماء اتخضت
الشارع من ورانا وعلى بعد مش قريب الرجالة وعربية عروسة امامنا
فقولتلها مينفعش انى ادخل على الناس بالاسود هيزعلوا او يفهموا غلط
المهم طلعت الفرح اسلامى وبما انى بصراحة مش بحب ولا الاغانى الاسلامية ولا غير الاسلامية
فمش كنت متجاوبة معاهم لكن ممكن اسقف ابتسم وخلاص
الساعة جت 10 خدت بعضى وجريت ومالاحقتش حتى البس العباية نزلت بالفستان تحت هو حشمة اصلا بس ملفت
جريت برضو وانا مخضوضة
وقفت ساعة فى الجيزة ومالاقتش ولا عربية لاكتوبر
ولازم اوصل هروح فين واجاى منين
لبست العباية عشان محدش يضايقنى كفاية القرف اللى بشوفه فى كل خروجة
وروحت ميدان لبنان كان 11.30
وصلت البيت 12.15
بصراحة طول الطريق خوف وكرب ومضايقة وخايفة من اللى حواليه
مش عارفه عمالة افكر افكر ومش نمت حتى الان حتى أذان الفجر
هل انا غلطانة فى تفكيرى ولا تجاربى فى الحياة قليلة؟
هل الناس فعلا مش بتاخد بنوايا البشر ولا بتاخد بالمنظر والمظهر وبس؟
هل هفضل كده معقدة الامور فى الشغل والجواز ولا جيه الوقت اللى لازم افكر فيه صح وانطلق وبجدية؟
هل الجواز فعلا حب واستقرار ولا دى مجرد لحظات فى الخطوبة وفى اوائل الحياة الزوجية وبيدفنها فيما بعد كلا
من الزوج والزوجة فى قلب سودته الايام؟
الناس كلها فكرانى معقدة
لكن اللى محدش يعرفه انى نفسى فعلا الاقى شخص احبه جدا
شخص يحترمنى ويحسسنى بأنى انسانة استحق التقدير
شخص متدين مش يقول كلام ومش يطبقه
شخص يراعى اهله عشان يراعنى
شخص يتقى ربه عشان يجعل له مخرجا
انا بحب الحنان والعطف زى اى بنى ادمة لكن مش ممكن اتزوج شخص
انا اللى اقوله بحبك او يكون مجرد من المشاعر الادمية
الراجل اللى يقبل على نفسه يرتبط ببنت واتنين وتلاتة لمجرد انها بتطلب منه ده
من وجهة نظرى زى البنت اللى كل يوم تحب واحد شكل عشان قالها كلمة فيها حب او اعجاب
الاتنين من وجهة نظرى واحد
و عموما يا جماعة انا لو لو لو فعلا لاقيت حد محترم اكييييد مش هرفضه ابدا
ومستعدة اطلب من شخص يجيى يتقدملى كمان بس اذا كان فعلا يستحق ذلك
معلش انا طولت بس الكل بيعاتبنى اصحابى والناس وانا بكرهه ان اكون فى موضع انتقاد
يلا السلام عليكم