Wednesday, March 5, 2008

الجرأة والوقاحة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اييييييه دنيا
ازيكم كلكم واخباركم ايه واخبار الحياة معاكم ايه ؟؟؟؟؟
اولا: طبعا الكل مش فاضى اليوم مفهوش وقت وبيخلص بسرعة حتى كنت بقرأ احد المدونات
فصاحب المدونة كان بيتكلم عن الوقت والصحة مفيش حد بياخد باله منها غير صاحبها ده حقيقى عشان كده
بقيت بتمشى كتير وبعمل رجيم وبطلت الحلويات اللى موديانى فى داهية ودى كانت الجزء التانى من الخطة
وصحتك فى العلبة دى هههههه
ثانيا: ان شاء الله هنزل فى مدونة تعليم التجويد والقرآن الكريم النهاردة التفخيم والترقيق والله المستعان
تعالوا بقى نشوف موضوع النهاردة هو جامد جداااا وطبعا كالعادة كلكم متعودين انى ادعم الموضوع باسانيد ومواقف وآراء
كونوا معانا
موضوع النهاردة عن الجرأة والوقاحة وياترى فى فرق بينهم؟؟؟؟؟؟
وياترى وجهة نظر الناس ايه ووجهة نظرى ايه والمواقف اللى اتعرضتلها كان شكلها ازاى؟؟؟؟؟؟؟
فى الاول عاوزين نتكلم بصراحة كده هل الجرأة شىء مطلوب ولا شىء يجب رفضه ؟؟؟؟؟؟
ياترى الجرأة ليها حدود ومنوعة ولا نوع واحد وليها حدود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل الجرأة تلقى على صاحبها صفة البجاحة والوقاحة أم ان الوقاحة نوع مستقل ليس له اى صلة بالجرأة؟؟؟؟؟؟
كل دى اسئلة بتتطرح نفسها وسوف يتم الاجابة عليها من خلال الموضوع بتاع النهاردة
كنت قرأت مقال للدكتور / عمر الفاروق بجامعة قطر وهو بالفعل جاوب على اسئلة من النوع ده
وقال فيما معناه
ان الجرأة بشكل عام يرى الناس انها القدرة على فعل شىء دون خجل من الناس وبشكل مختلف عن الآخرين
وبيقولوا ان اللى بيحمل صفة الجرأة ده شخص قوى وبيقدم على فعل الشىء دون الخوف من احد
وقيل ان الجرأة بيكون بمدى السلوك وللجرأة انواع:
1) هناك جرأة زائدة عن الحد
2)هناك جرأة معقولة ومعتدلة
3)هناك جرأة فى غير مكانها
4)هناك جرأة فردية
5) هناك جرأة عامة
6) هناك جرأة مفيدة
7) هناك جرأة ضارة
8) هناك جرأة ايجابية
9) هناك جرأة شاذة
تعالوا شوفوا بعض المواقف اللى اتعرضتلها ووجهتها ازاى بجرأتى المعقولة والمعتدلة
الموقف الاول:حصل موقف كده انى ونورة كانت اول سنة لينا فى الجامعة المهم بنقعد على كراسى نتيجة للازدحام القوى
فا شخصية رايحة جاية وترمى السلام ومبردش ترمى كلام ومبردش
فقومت اخرج اشترى حاجة قام قايلى انتى رايحة فين المفروض اقولوله انت مالك بس ممكن يطول ويعجبه حوار الكلام
عملت ايه انا بقى؟؟؟؟؟
حدفت الكشكول على الكرسى بتاعى بس حدفته جامد يعنى معناها عدى اليوم على خير
ومن ساعتها بقى فى احترام متبادل
شوفتوا الجرأة بأدب عملت ايه
الموقف التانى:كنت لسه ساكنة جديد باكتوبر فكان عندى محاضرات بالليل كالعادة فالمهم ركبت اكتوبر حصرى على الرغم انى لازم
اركب لليلة القدر فقولت طالما مفيش مواصلات نركب ونبقى نتصرف فى الحصرى
اتارى كل اللى ركب لحظى السىء نزلوا هايبر والسواق قال ايه مش همشى من ناحية هايبر عشان
فى لجنة والرخصة والهم الازلى ده واضطر الى ان يسلك طريق الشيخ زايد طبعا انا لوحدى فى العربية
والطريق اللى ماشيين فيه كحل فكنت بنظر للقمر فى منتصف السماء لان نوره الوحيد فى الطريق
فالسواق بيقولى بكل وقاحة انتى مش خايفة منى واحنا لوحدنا
طبعا انا ميتة فى جلدى فابتسمت بسخرية قولتله واخاف ليه فمسافة وهو بيبص فى المراية باندهاش
كنت قرأت عليه اية الكرسى
ملحوظة اية الكرسى زى ما جربتها على شياطين الجن جربتها على شياطين الانس ايضا ومجربة
المهم وهو بيبص باستغراب قولتله عارف انا مش خايفة ليه بص فوق وانت تعرف
طبعا الاية شتت تفكيره و ببركة الاية جعلت فى عينى نظرة الهيبة
وببص لاقيت نفسى عندى الحصرى بقدرة قادر
والراجل وانا نازلة قالى روحى الله يسهلك
هههههههههههههه جبتله العصبى
ومواقف كتير اوى بس كفاية كده
الوقاحة بتدل على شخصية ضعيفة ونفوس خربة وسلبية وبتضر صاحبها واللى حواليه بالاذى
اما
الجرأة تعبير عن شخصية ايجابية قوية نافعة له وللاخرين
فبقول للكل انه لازم ادراك المعنى والتطبيق
يعنى من ليس لديه قدرة على الجرأة لا يعتبر جرأة الاخرين جُرم او خروجا على الآداب وخلى بالكم دى موهبة
وبكده يبقى فى فرق شاسع بين المفهومين الجرأة والوقاحة
سورى للاطالة وكونوا معانا فى الموضوع القادم
هيكون حلو وشيق الجن والرؤى والاحلام
وحاجات هتتطلع لاول مرة على الساحة
كونوااا معاناااا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هبة سيد والحقيقة الغائبة