Saturday, March 1, 2008

تعدد الزوجات ورأى الدين والناس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيكم معانا من جديد وموضوع جميل طحن ان شاء الله هتكلم عنه بما يمليه عليه ضميرى هو عن تعدد الزوجات
وهنشوف رأى الدين والناس ورأيى الشخصى ورايكم قريبا بميلى او بالمدونة
قبل ما ادخل فى الموضوع فى كام نقطة كده عاوزة اوضحها واقولها
اولا: الحمدلله بدأت اول حاجة من الخطة وهو انى اكمل دراستى للتجويد بمسجد الحصرى بعد ان توقفت لاسباب الانشغال
واشياء اخرى فالحمدلله حضرت امبارح يوم الجمعة يعنى كان الصبح وصليت الجمعة وجيت وبصراحة الشرح فل الفل وربنا يارب
نكون كلنا من السفرة الكرام البررة
لقول الرسول -صلى الله عليه وسلم -(الماهر بالقرآن مع السفرة الكرام البررة )اللهم آآآآآمين
لان حفظ القرآن وتعلمه وتدبره ليس للتفاخر امام الناس بحفظه ولكن لتثبيت ايماننا وتنوير قلوبنا ورؤية المعجزات الآلهية التى وضعت
فى القرآن الكريم وللاحساس بالاطمئنان دائما ونزع الخوف من قلوبنا
ثانيا: انا عملت مدونتين واحدة هحط فيها خواطر اللى انا كتبتها والتانية لتعليم التجويد وتفسير القرآن الكريم
وانا عملتهم بس لسه تحت الانشاء
ثالثا: بالنسبة للتعليقات
ياشيماء والله احنا يابنتى مش مجانين انتى محسسانى ان الناس معندهاش حتت الثقة والمصداقية فينا
يلا ماعلينا وربنا يكرمك وميرسى لمرورك العطر
فينك يا مصطفى معلش هو العيب فيا لانى مش بدخل على الميل الا قليل ولو دخلت بيبقى خمس دقايق وبقفل بسرعة
بالنسبة لموضوع السلفيين والاخوانيين مش هكتبه بس احب اوضح انى كنت هكتب تعريفات واصول فقط لا اكثر ولا اقل
وميرسى لمرورك يا تيفا
نشوف موضوع النهاردة بقى
three
two
one
ههههههههههههه
طبعا احنا كلنا عارفين ان الدين قال ان تعدد الزوجات بيكون فى سبع حالات لا محالة هى:
1)حالات المطلقة
2)الارملة
3)العانس
5)العقيم
6)طبيعة الرجل وقدرته...
7)ظروف الحرب وماينتج عنها من نقص عدد الرجال
8)تشير التقارير الى ان عدد النساء فى السنوات القادمة سيكون ضعف عدد الرجال
وطبعا الآية بسورة النساء دالة على ذلك فى قوله تعالى :
(وان خفتم ألا تقسطوا فى اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فان خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت ايمانكم ذلك أدنى
ألا تعولوا )
طبعا التعدد مباح ولكن بشروط:-
1)الشرط الاول : العدل
2)الشرط الثانى : القدرة على الانفاق
فالآية بتقول ان العدل شرط لاباحة التعدد فاذا خاف الرجل عدم العدل بين نسائه كان محظورا عليه
بالزواج باكتر من واحدة ويكفى واحدة فقط
وبرضو لو هو مايل بقلبه لواحدة من زوجاته دون الاخرى يبقى يكفى واحدة فقط حتى لا يقع فى الظلم للاخريات
وجهة نظر الناس: 1)سألت احد اقاربى فبقوله ايه رايك فى الموضوع ده وكده قالى والله ربنا وضع اسباب للزواج باخرى
يعنى لو مراته مريضة او مش بتقوم بواجباتها تجاه زوجها فمن حقه يتزوج غير كده يبقى الزوج انانى جدااااااااا
2)وناس قالت انه ظلم للزوجة الاولى لانه بيحب الثانية اكثر واولاده منها وبيلقى الظلم على الاولى واولادها وده
ممكن يحطم كيان اسرة باكملها ويسبب عدم استقرار فى جوها المعيشى
وجهة نظرى انا بقى
كلاكيت اول مرة
هههههههههه
اولا : انا من الناس اللى بتكره انانية الرجل يعنى ايه؟
يعنى الواحد يتجوز ويجيب اولاد واربيهم واحافظ على كرامة زوجى وسط اهلى واهله
واكبره قدام الناس واكون جنبه فى ازماته واربى عياله كويس ويكون جزائى انه يتجوز واحدة عليه
فأنا لو فى الوضع ده بعد الشر يعنى لو حصل كده
هقوله عاوز تتجوز يا سلاااااام ماشى وربنا يوفقك الكلام الجميل ده
واقوله بكل برود هطلب منك طلب صغير اوى هيقولى طبعا أمرى
هقوله اظن انت كفأت نفسك بأنك تتجوز بغيرى طيب فين مكافأتى انا
طبعا هو هيحسب مقابل زواجه باخرى انه يكافانى بفلوس ليه ولاولاده بالبنك او ذهب علشان ارضى وافضل على ذمته واربي عياله
لاطبعا مكافاتى ساعتها انه يطلقنى وياخد عياله واقوله ياريت تجوزنى حد من اللى بتثق فيهم
وتستأمن مراتك عليه ويعيشها حياة سعيدة وبكده احنا الاتنين خدنا مكافاتنا من الدنيا
ايه رايكم جامدة صح ههههههههههههههههههههههههههههه
طبعا الدين مش بيحرم زواج الزوجة بعد طلقها وان ده حق شرعى ليها ولا ايه
؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت محدش يزعل من رأيى بس ده رايى الشخصى لان كل واحدة بتختلف عن الاخرى
فى واحدة بترضى بالامر الواقع بس بتدعى على زوجها دعا وحش
وفى واحدة بتنتقم منه بطرقها الخاصة ان كيدهن عظيم
وكتتيييييييييييييييييييييييييير من المواقف اللى بسمعها وبشوفها فى الدنيا
ويارب الموضوع يعجبكم واشوف آراكم
كونواااا معاناا
مع
هبة سيد والحقيقة الغائبة