Monday, July 21, 2008

انا لست مغرورة....!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاملين ايه كلكم ؟؟؟ الدنيا بجد صعبة فى كل شىء

الحمدلله الذى لا يحمد على مكروه سواه

ربنا يعلم انى والله بكتب ولا قدامى ورق ولا حضرت شىء ولا شايفة قصادى اصلا

بس فى كام حاجة حصلت خليت ناس اعرفهم قلبوا عليه وفى البيت عندى الموضوع ساب تأثير

بس لكل واحد وجهة نظر

اللى حصل انى الحمدلله رب العالمين زيى زى اى واحدة فى سنى بيجلها عرسان

الشىء الطبيعى ان ليه عدة مواصفات بقييس عليها الشخص اللى هقبل انى اكمل حياتى معاه

بجانب طبعا الاستخارة عشان تكون العملية واضحة ومتكاملة

اللى حصل ان كان واحد واتنين من اللى اعرفهم بدون ذكر موقعهم اتقدمولى بنفسهم

دون وسيط فعملية التحدث معاهم كانت اصعب

لانى مهما وصلت من جرأة فى التحدث مش هقدر اقول مواصفات اللى عوزاه

فى وشهم

عشان الاحراج بالنسبة ليهم ولازم براعى اللى قدامى

اللى حصل عند عدم القبول ان انا خلاص بقى بقيت انسانة مغرورة وكلام من هذا القبيل

ليه اتهم بالغرور يعنى ؟؟؟؟

لدرجة ان والدى تجرأ وسألنى بيقولى هو فى حد فى حياتك مثلا ولا مستنية حد وهو مش معترض

فطبعا بعيدا عن ابى الناس كلها اصلا اى واحد بيجى لواحدة يبقى لازم تتجوزه

وده طبعا بالنسبة ليه شىء مرفوض

لسبب :

الحمدلله اللهم لا حسد يعنى مفيش اسبوع يعدى الا لما يكون فى واحد واتنين بيطلبونى

اذن فى رجالة ومش قليليين مثلما قيل

ومنهم ناس قالولى انتظرينا بس سنتين والله انا مستعدة تلاتة واربعة كمان

بس مع الاسف مفيش توافق

اولا: الدين الناس بتحسبه صوم وصلاة بس وده مش حقيقى

ثانيا: الاخلاق

ثالثا: الطموح ياترى نفسك توصل لايه وهتوصل ازاى لو انت محلك سر

الله حقى هل ده يبقى غرور

وانا والله عمرى ما عيبت على اى حد

بس النظرية اللى بتبعها هى ازاى انقى صح من بين كل دول

اصل مش هتجوز كل يوم مثلا

ووالدى معترض على الاستخارة فى الجواز

قالى كل واحد فيه عيب ومفيش حد كامل يبقى مش هتخلصى وهتعنسى

وحصل ضغط فى البيت انى اتخطب كا نوع من التعارف وبعد كده اقرر

وزميلى كريم من فترة الله يسامحه راح كبر الموضوع فى دماغ والدتى

ويقولها اه وتستنى ليه ما تتخطب وربنا يوفقها ياهبة متضيعش وقت

وقت ايه بس هو احنا هنضرب بعض فى خناقة :D

انا ليه تخطيط معين عاوزة شخص فى كذا وكذا ده حقى وانا حرة فيه

ومش معنى كده انى اروح لحد بعينه واقوله اخترتك وهتجوزك

لالا مليش فى الحوارات دى صراحة

لو حد فعلا موجود بيبان من كلامه انه مهتم ولا لا

او على الاقل يتكلم بنفسه

لو كارهنى وخلاص بقى الواحد بيحس ان مفيش قبول من الطرف الاخر وانتهى الامر

وببتدى اشوف حالى طالما هو اصلا بايع القضية زى ما بيقولوا

ولو ليه نصيب فى حاجة هشوفها والاستخارة اولا واخيرا هى استشارة الرحمن

اظن دى استشارة ما بعدها استشارة

ولازم ياجماعه يكون فى توافق روحى وفكرى لو مفيش تبقى الجوازة دى فاشلة الصراحة

وعامة لو انا فعلا مغرورة يبقى وكيلى ربنا

وانا مش زعلانة من القول ده بالعكس انا بحب اعرف راى الناس

بس مش معنى عدم قبول يبقى اتهم بالغرور

ودى مجرد وجهة نظرى و راى يجب ان تحترم

وربنا يسهل محدش عالم يمكن ربنا يكرمنا ساعتها وهتعرفوا انا مغرورة ولا لا

بس

بالنسبة بقى لمجانينو هحاول انزل الحلقة التالتة يوم الجمعه ان شاء الله

بالنسبة ليه انا مضغوطة شوية عشان بحاول ادور على شغل وبتدرب وربنا يستر بقى

دعواتكم انا مش ماشية غير بدعاء الناس

يلا السلام عليكم

هبة سيد والحقيقة الغائبة